Kpt. pilot Tadeusz Pytel, zam. w Chodzieży: „Będąc w Bydgoszczy otrzymałem rozkaz wraz z kapitanem Olegiem Matwiejewem uderzenia na zgrupowanie wojsk pancernych bazujących w Pile, zaatakowania ich z powietrza w celu umożliwienia zamknięcia pierścienia przez Armię Radziecką i Wojsko Polskie. A było to 14 lutego 1945 roku. Tegoż dnia wykonałem 4 loty bojowe. Szóstego dnia bombardowania i ostrzeliwania z powietrza, po dwukrotnym zejściu do ostrzeliwania, zostaje zbity drugi instruktor i mój przyjaciel Oleg Matwiejew. Ja natomiast sam powróciłem do bazy w Bydgoszczy meldując dowództwu o stracie przyjaciela. Pragnę zaznaczyć, że w tym miejscu, gdzie upadł Oleg Matwiejew, stoi pomnik ofiarowany przez społeczeństwo miasta Piły z jego modelem samolotu. Między 11 i 12 lutego 1945 r. dokonywano szeregu lotów na wielkopolskie miasta, jak Poznań, Gniezno, Szamotuły, ochraniając je przed nalotami wroga. Następnym etapem był przelot do miejscowości Markisch Friedland (Mirosławiec), a stamtąd od 9 do 16 marca dokonywano nalotów na Kołobrzeg”.